שמתם לב שאתם מסבירים לבנים ולבנות שלכם בצורה שונה?
כשנפגשנו עם חברים, ועלתה השאלה איזה אוטו יש לנו? בת השנתיים קפצה מיד וענתה “כחול” ובן השנתיים ענה ללא היסוס “פוקוס”. כמה פעמים קרה לנו שעל אותה שאלה קיבלנו שתי תשובות שונות לחלוטין- מהבן התייחסות לאספקט אחד ומהבת התייחסות לאספקט אחר?
אפשר לשאול מה זה משנה בעצם? ולמה לייחס לכך חשיבות? אבל העובדה היא שידע כללי (“ידע עולם”) מתחיל להתגבש כבר בגיל כה צעיר, בגיל הינקות. אם לא השתכנעתם, אולי המחקר הבא ישכנע אתכם- בעת הביקור במוזיאוני מדע – הורים ואחים גדולים מסבירים לבנים את העקרונות המדעיים עליהם מתבססים המוצגים ברצינות ובאריכות יותר מאשר לבנות (Crowley et al, 2001). דוגמאות אלו משקפות את הנטייה הטבעית שלנו להציג בפני בנים ובנות את המציאות באור שונה ולהסביר יותר לילדים בנים בתחומים שנוגעים למדע, טכנולוגיה ורכב ולבנות בתחומים “נשיים מסורתיים” כגון בישול, טיפול באחים קטנים ועוד.
כמובן שיש לכך השפעה על המשך החיים- אפשר היה לצייר את המסלול הישיר בין הצלחה בשיעורי מדעים, לבין בגרות במקצועות מדעיים וטכנולוגיים, קבלה לאוניברסיטה בחוגים אלו, תעסוקה במקצועות מתגמלים יותר וכו.. ברור שהקשר אינו פשוט כל כך, ומושפע מתחומי ההתעניינות של הילד, מאישיותו ומגורמים סביבתיים נוספים,
אך אני חשה כי לנו כהורים וכדמויות חינוכיות יש אחריות רבה להיות מודעים “לנטייה הטבעית שלנו” ולפתוח בפני ילדינו כמה שיותר דלתות..
5 בMay, 2015 בשעה 23:24
I aptceriape you taking to time to contribute That’s very helpful.