מי רשאי לאבחן?
אני פוגשת הורים ואנשי מקצוע מבולבלים, שלא יודעים מי צריך לאבחן לקויות למידה. פסיכולוג? מאבחנת דידקטית?
אז בואו נעשה קצת סדר:
בבית ספר יסודי- האבחון יכול להעשות על ידי מאבחנת דידקטית או פסיכולוג חינוכי.
אבל- אם רוצים לקבל שעות שילוב- יש להציג אבחון פסיכודידקטי.
יש לקחת בחשבון שלא כל תלמיד מקבל שעות שילוב, אלא רק תלמידים עם קשיים יוצאי דופן. הורים רבים לא מעוניינים לקבל שעות שילוב בבית הספר, כי הם מעדיפים הוראה מתקנת פרטנית, אחד על אחד, בשעות אחר הצהריים, מבלי שהילדים יפסידו חומר לימודי. במקרה כזה- אבחון דידקטי מצויין, כיוון שיאתר את הקשיים, יספק תוכנית עבודה ברורה וימליץ על התאמות (“הקלות”).
בחטיבה ובתיכון: אבחון דידקטי מספיק להתאמות מרמה 1 ורמה 2 :
הארכת זמן הבחינה, התעלמות משגיאות כתיב, שיעתוק הבחינה (כתיבת הבחינה ולאחר מכן הקראתה), הגדלת שאלון הבחינה, דף נוסחאות מורחב, הכתבת מבחן, הקראת שאלון ובאנגלית השמעת שאלון באמצעות קלטת, שימוש במילון אלקטרוני (מילונית) והקלטת תשובות המבחן.
כלומר- אבחון דידקטי מספיק לקבלת רובן הגדול של ההתאמות (“הקלות”) לבגרות.
אבחון פסיכודידקטי נדרש רק להתאמות מרמה 3 : שאלון מותאם, מבחן בעל פה, המרת מתמטיקה במקצוע מדעי אחר. חשוב להדגיש שהתאמות אלו מאושרות רק על ידי ועדה מחוזית במקרים חריגים במיוחד.
אבחון שנעשה מכיתה ז’ תקף עד הבגרויות.
20 בMay, 2015 בשעה 18:29
Stands back from the keyboard in ametamenz! Thanks!